Pelatihan dan Penguatan Kemampuan Guru-Guru Mata Pelajaran Seni Budaya di Lingkungan Dinas Pendidikan Kab. Kutai Timur
DOI:
https://doi.org/10.30872/andil.v2i3.2615Keywords:
Art, Culture, Teachers, Education StaffAbstract
Abstract
Many of the teachers of Art and Culture subjects do not have scientific knowledge and some of them are not graduates from Bachelor of Arts and Culture. Likewise, it is necessary to develop themselves by continuing to improve knowledge to strengthen their literacy skills. To develop and improve their abilities in these subjects, the East Kutai Regency Education Agency conducted training to improve the skills of the teachers with materials presented by professional trainers based on their respective fields of knowledge consisting of teachers and arts and culture practitioners. This program received a positive response from the participants by attending the training enthusiastically and it is hoped that this training improve their abilities to be transmitted to students in order to have broad knowledge and understanding of arts and culture learning including: the use of technology in art learning, increasing creativity and innovation, understanding local wisdom and traditional arts where Indonesia is the country with the most ethnic groups that have different arts and cultures.
References
Amalia, N. A., & Agustin, D. (2022). Peranan Pusat Seni dan Budaya sebagai bentuk upaya pelestarian budaya lokal. Sinektika: Jurnal Arsitektur, 19(1), 34-40.
Budiyono, S. (2021). Bimbingan Teknis (Bimtek) Penguatan Kompetensi Guru Mata Pelajaran Utbk Tahun 2021. Jurnal Penelitian Dan Pengabdian Kepada Masyarakat UNSIQ, 8(3), 291-299.
Bahri, S., Harahap, A. I., Figna, H. P., Priyatna, R. D., & Fatimah, A. E. (2023). Pengembangan Diri Guru-Guru Matematika Se-Kabupaten Langkat Melalui Kegiatan Bimtek Penulisan Proposal Dan Artikel Ilmiah. JURNAL ABDIMAS MADUMA, 2(2), 75-79.
Fattah, A. G. (2016). Usaha Guru Dalam Meningkatkan Kriteria Ketuntasan Minimal Pelajaran Seni Budaya (Seni Musik Pianika) Di SMPN 1 Bangkinang Kabupaten Kampar Provinsi Riau (Doctoral dissertation, Universitas Islam Riau).
Hamdani, I. M., Karman, A., Hamdani, U. Z., Adhalia, N. F., & Julyaningsih, A. H. (2025). Bimtek Penggunaan Aplikasi Mendeley dalam Mengelola Rujukan Karya Ilmiah. Madaniya, 6(1), 538-546.
Indonesia, P. R. (2003). Undang-Undang Republik Indonesia Nomor 20 Tahun 2003. Pemerintah Republik Indoensia.
Kurniasih, S., Istiana, R., Yani, I., Awaludin, M. T., Susanto, L. H., Herawati, D., & Munandar, R. R. (2024). Bimtek Literasi dan Numerasi dalam Pembelajaran Biologi bagi Guru-guru Biologi SMA Se-Kabupaten Bogor. DIKMAS: Jurnal Pendidikan Masyarakat Dan Pengabdian, 4(1), 73-80.
Mawasti, F. B. (2021, December). Tantangan dalam Penyelenggaraan Pendidikan Seni Budaya pada Tingkat SMP dari Sudut Pandang Manajemen Pendidikan. In Prosiding Seminar Nasional Pascasarjana (Vol. 4, No. 1, pp. 010-015).
Prihantini, P., Hidayah, N., Rostika, D., & Abdurhman, O. (2022). Batik Cap Sederhana Berbasis Pewarna Alami sebagai Media Proyek Profil Pelajar Pancasila di Kabupaten Sukabumi. Jurnal Abdi Masyarakat Indonesia, 2(6), 1743-1750.
Pratama, A. Y., & Aryani, Z. (2024). Model Pembelajaran Seni Budaya dalam Kurikulum Merdeka di Sekolah Dasar. Jurnal Insan Cita Pendidikan, 3(1), 1-8.
Sakdiah, S. (2025). Peningkatan Kompetensi Guru dalam Membangun Budaya Literasi di Madrasah melalui Bimtek dengan Metode Bimbingan Langsung di MTsN 1 Siak Tahun Pelajaran 2023/2024. Hikmah: Jurnal Studi Pendidikan Agama Islam, 2(1), 137-141.
Sudaryanti, S. (2021). Pemberdayaan Masyarakat Melalui Program Kelompok Seni Dan Usaha Kecil Menengah Kelurahan Mangkubumen (Mpok Sinah Klamben)(Studi Di Kelurahan Mangkubumen, Kecamatan Banjarsari, Kota Surakarta). Jurnal Administrasi Publik, 12(2).
Sachari, A. (2006). Pergeseran Gaya pada Desain Furnitur Indonesia Abad Ke-20 Studi Mengenai Pemberdayaan Nilai Estetis Menghadapi. Dimensi Interior, 4(1), 9-16.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Jamil, Alamsyah, Muhlis

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.