Socialization of Poetry and Short Stories to Support Student Creativity at SDN 001 and SDN 002 Semurut
Sosialisasi Puisi dan Cerpen Guna Menunjang Kekreatifitasan Siswa di SDN 001 dan SDN 002 Semurut
DOI:
https://doi.org/10.30872/v2i4.187191Keywords:
cerpen, desa semurut, kreativitas mahasiswa, puisi, sosialisasiAbstract
Semurut Village in Tabalar District, Berau Regency, East Kalimantan, has great potential in marine and agricultural resources. However, some students in the village, especially grades 4-6 at SDN 001 and SDN 002, still do not understand poetry and short stories. This study aims to improve students' creativity in writing and thinking creatively through the introduction of poetry and short stories. The method used was a two-stage socialization at SDN 001 on July 29 and at SDN 002 on August 10, involving students in grades 4-6. This activity included an introduction to poetry and short stories, poetry reading practice, and basic writing techniques. The results of the activity showed students' enthusiasm in learning and understanding poetry and short stories, as well as an increase in creative thinking skills. Introduction to poetry and short stories has been proven to be able to stimulate students' creativity and channel their interests and talents in the field of literature.
References
Astuti, D., S Fauzi, A. (2020). Penerapan Media Sastra untuk Meningkatkan Keterampilan Menulis Kreatif pada Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, 10(1), 45–55. https://doi.org/10.15294/jpbsi.v10i1.12345
Dwiastuti, S. (2017). Penerapan Experiential Learning dalam Meningkatkan Keterampilan Menulis Cerpen Siswa SD. Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia Metalingua, 2(1), 65–72.
Fadhilah, N., S Nursalam, H. (2021). Literasi di daerah terpencil: Studi kasus pembelajaran sastra di sekolah dasar. Jurnal Pendidikan Terpencil, 14(1), 45-53.
Hartati, R., S Suharto, B. (2022). Literasi Sastra dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia di Sekolah Dasar. Jurnal Inovasi Pendidikan Dasar, 7(2), 112–120. https://doi.org/10.21831/jipd.v7i2.56789
Hermawan, A. (2016). Dampak pendidikan literasi pada perkembangan kognitif anak. Jurnal Pendidikan Dasar, 10(2), 175-190.
Hidayati, D. (2018). Pengembangan Kemampuan Apresiasi Sastra melalui Pembelajaran Puisi di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Dasar, 9(1), 34–42.
Kemendikbudristek. (2022). Panduan Implementasi Kurikulum Merdeka. Jakarta: Kemendikbudristek.
Kusumastuti, R. (2021). Pengaruh Pembelajaran Sastra terhadap Kreativitas Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Humaniora, 9(3), 211–218. https://doi.org/10.17977/um030v9i32021p211
Lestari, D., S Widiastuti, N. (2021). Penerapan Pembelajaran Sastra Anak dalam Meningkatkan Keterampilan Literasi Siswa SD. Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia Metalingua, 6(1), 12–20. https://doi.org/10.21107/metalingua.v6i1.8756
Lestari, N. (2020). Evaluasi Formatip dalam Pembelajaran Sastra untuk Anak Usia Dini. Jurnal Kajian Pendidikan Dasar, 5(2), 110–118. https://doi.org/10.21009/jkpd.v5i2.12345
Marheni, N. N. (2021). Strategi Pembelajaran Sastra Berbasis Kreativitas untuk Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Cakrawala Bahasa, 10(1), 34–42.
Rahmawati, D. (2019). Pendidikan karakter melalui sastra untuk anak-anak. Bandung: Alfabeta.
Ratnasari, D. (2020). Peningkatan Kreativitas Anak Melalui Pembelajaran Menulis Puisi di Sekolah Dasar. Jurnal Ilmiah Sekolah Dasar, 4(3), 456–462.
Sari, R., S Prasetya, B. (2018). Pengaruh pembelajaran sastra terhadap pengembangan kreativitas siswa. Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan, 24(3), 321-332.
Setyowati, M. (2020). Pengaruh Pembelajaran Puisi terhadap Keterampilan Membaca Ekspresif. Bahasa dan Sastra, 8(1), 77–86.
Silberman, M. (2009). Active Learning: 101 Cara Belajar Siswa Aktif. Bandung: Nuansa.
Subroto, T. (2010). Pengembangan kreativitas anak melalui karya sastra di sekolah dasar. Yogyakarta: Graha Ilmu. Sulistyorini, T. (2021). Peran Cerpen dalam Meningkatkan Literasi dan Empati Siswa SD. Jurnal Edukasi Sastra,6(2), 102–110.
Suyanto, S. (2005). Dasar-dasar pendidikan literasi pada anak usia dini. Jakarta: Rineka Cipta.
Wahyudi, A. (2019). Integrasi Pembelajaran Sastra untuk Penguatan Karakter Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Karakter, 9(2), 145–155. https://doi.org/10.21831/jpk.v9i2.27621
Wahyuni, S., S Rahmawati, E. (2022). Penguatan Literasi Melalui Cerita Pendek di Sekolah Dasar. Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 7(1), 55–63. https://doi.org/10.31227/jipd.v7i1.67891
Yamin, M. (2013). Strategi Pembelajaran Berbasis Kompetensi. Jakarta: Gaung Persada.
Yuliana, E., S Pranoto, B. (2021). Menulis Puisi Sebagai Terapi Emosi Anak di Masa Pandemi. Jurnal Pengabdian Masyarakat Pendidikan, 3(1), 58–65
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Ratna Kusuma, Erlyne Nadhilah Widyaningrum, Adrikni Sholikhati, Suyitno

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.