Pendampingan Usaha Melalui Pengadaan Sistem Pembayaran Digital (QRIS) dan Pembaharuan Banner Pada Loket Pembayaran BUMDes di Desa Sebuntal

Authors

  • Mariyah Mulawarman University
  • Abner Owen Johannes Sianipar Universitas Mulawarman
  • Aisyah Insani Romadloni Universitas Mulawarman

DOI:

https://doi.org/10.30872/andil.v2i1.1603

Keywords:

Application, Banner, Barcode, Economic, Payment

Abstract

Micro, Small, and Medium Enterprises (MSMEs) and Badan Usaha Milik Desa (BUMdes) are the drivers of the economy in Sebuntal, Marangkayu sub district, Kutai Karatnegara Regency. The payment system is still manual and the the limited use of non-cash payment applications and banners do not yet contain BUMDes services encourage the implementation of community service. The activities conducted by assitance in making Quick Response Code Indonesia Standard (QRIS) and updating the BUMDes banners. The results of activities were indicated that Thai Tea 72 and BUMDes Sebuntal Berkah have QRIS barcodes for the payment system and updated banners at BUMDes payment counters. QRIS barcodes for the payment system is also made in acrylic stand. Financial services for payment systems are carried out more quickly and are supported by business actors whose competence is increasing and they are getting used to using non-cash transaction.

Author Biographies

Abner Owen Johannes Sianipar, Universitas Mulawarman

Program Studi Manajemen Fakultas Ekonomi dan Bisnis

Aisyah Insani Romadloni, Universitas Mulawarman

Program Studi Akuntansi Fakultas Ekonomi dan Bisnis

References

Ahmad, S. (2023). Transaksi Digital Dengan Pemanfaatan Qris Sebagai Alat Pembayaran Pada Umkm Desa Kutawargi. Jurnal Pengabdian Mahasiswa, 2(1), 2983–2990.

Aliyah, A.H. (2022). Peran Usaha Mikro Kecil dan Menengah (UMKM) untuk Meningkatkan Kesejahteraan Masyarakat. WELFARE Jurnal Ilmu Ekonomi, 3(1), 64–72. https://doi.org/10.37058/wlfr.v3i1.4719

Basmantra, I.N., Liman, N. (2022). Quick Response Code Indonesian Standard (QRIS) Educational Activities Through Socialization to Increase Knowledge and Interest in Use by the Community in Dauh Puri Kaja Village. Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 5(1), 1–4.

Fitriyani, Z.A., Dandy, D.A., Prasetyo, D., Indasari, D., Nurfiansyah, E., Putri, E.A. (2024). Pendampingan Pembuatan Label dan Banner Sebagai Upaya Strategi Pemasaran Produk UMKM Cenil Mbok Mini. ASPIRASI : Publikasi Hasil Pengabdian Dan Kegiatan Masyarakat, 2(1), 136–149.

Goleman., Daniel; Boyatzis., Richard; Mckee., P. (2018). Blueprint Sisitem Pembayaran Indonesia 2025. Bank Indonesia: Menavigasi Sistem Pembayaran Nasional di Era Digital. Journal of Chemical Information and Modeling, 53(9).

Hakim, A., Sukmawati, C.E. (2023). Inovasi Sistem Pembayaran Digital Qris Pada Umkm Kedai Malamila Di Desa Kalijati. Jurnal Pengabdian Mahasiswa, 2(2), 8034–8038.

Setiawan, I.W.A., Mahyuni, L.P. (2020). QRIS di Mata UMKM: Ekspolarasi Persepsi dan Intensi UMKM menggunakan QRIS. E-Jurnal Ekonomi Dan Bisnis Universitas Udayana. 10(9), 921-946

Kurnia, D.A., Rohmat, C.L. (2023). Peningkatan Kapasitas Melalui Pelatihan Interaktif Penggunaan Aplikasi Digital QRIS Sebagai Alat Pembayaran Pada Desa Wisata Cemara Kulon. AMMA: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 2(8), 1063–1068.

Kurniawati, E.T., Zuhroh, I., Malik, N. (2021). Literasi dan Edukasi Pembayaran Non Tunai Melalui Aplikasi QR Code Indonesian Standard (QRIS) Pada Kelompok Milenial. Studi Kasus Inovasi Ekonomi, 5(1), 23–30.

Magdalena, B., Wibaselppa, A., Febriani, F. (2023). Pendampingan Umkm Kopi Aroma Gs Melalui Pembuatan Logo, Stiker Kemasan, Dan Banner Dalam Upaya Meningkatkan Inovasi Produk. Jurnal Abdi Masyarakat Saburai (JAMS), 4(02), 119–127. https://doi.org/10.24967/jams.v4i02.2541

Muhdar, H.M.S. (2018). UMKM Sebagai Sektor Penggerak Ekonomi Desa. Researchgate.Net, February. https://doi.org/10.13140/RG.2.2.33739.03369

Rahimah, A., Yani, P. (2023). The effectiveness of QRIS payments in an Islamic perspective based on Padg No.24/1/Padg/2022. An Nuqud Journal of Islamic Economics, 2(1), 34–39. https://doi.org/10.51192/annuqud.v2i1.426

Rhenald, K. (2018). The Great Shifting : Series On Disruption. PT.Gramedia Pustaka Utama (Jakarta).

Salman, S., Sholihah, D. (2024). Pemanfaatan Desain Banner Guna Meningkatkan Ketertarikan Konsumen Pada UMKM Kelurahan Gunung Anyar Tambak. Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat Nusantara, 5(2), 2179–2184. https://doi.org/10.55338/jpkmn.v5i2.2536

Sidik, H. (2020). Meningkatkan peran adan usaha milik desa (BUMDes) sebagai penggerak ekonomi pedesaan di desa Langensari. Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 4(1), 21–30.

Sihaloho, J.E., Ramadani, A., Rahmayanti, S. (2020). Implementasi System Pembayaran Quick Response Indonesia Standard Bagi Perkembangan UMKM di Medan. Jurnal Manajemen Bisnis, 17(2), 287–297.

Downloads

Published

01/02/2025

How to Cite

Mariyah, Abner Owen Johannes Sianipar, & Aisyah Insani Romadloni. (2025). Pendampingan Usaha Melalui Pengadaan Sistem Pembayaran Digital (QRIS) dan Pembaharuan Banner Pada Loket Pembayaran BUMDes di Desa Sebuntal. ANDIL Mulawarman Journal of Community Engagement, 2(1), 1–6. https://doi.org/10.30872/andil.v2i1.1603